En aquesta ocasió, la participació només ha estat representada pels oriünds de l'IES de Pedreguer. Això sí, més nombrosa del que és habitual (fam de positius, potser?).

Us deixe amb la tasca esbrinadora de Lídia, Mireia, Esther, Francesc i Blai. 

El quadre:

Aquest punt era el més fàcil, sobretot per aquells que fan 2n de Batxillerat i tenen l'honor d'estudiar Grec, i si a més empren el llibre de les companyes Charo i Mª José (Apología de Sócrates, de Jenofonte, E. Tilde), millor encara, perquè a les primeres planes surt el nom i l'autor del quadre: "La mort de Sòcrates", de Jacques-Louis David (1787).

Respostes (totes les respostes podien trobar-se ací):

  1. No escrigué cap obra (Francesc puntualitza: ell no escrivia sinó que anava predicant)
  2. La maièutica (del grec μαιεύω, "ajudar en el part"), és un dels mètodes emprats per Sòcrates per trobar la veritat (juntament amb la ironia) i que consistia en aconseguir traure de dins de cadascú la veritat, sense imposar-la.
  3. Cites socràtiques:"Nosce te ipsum", coneix-te a tu mateix. Jo sols sé que no sé res.
  4. Sòcrates era fill de Sofronisc (escultor) i Fainarate (comare).
  5. La ironia Socràtica consistia en aparentar que sabia menys que el seu interlocutor per finalment, mitjançant el diàleg, fer notar a l'altre els seus errors.
  6. Oficialment Sòcrates fou condemnat per no reconèixer els déus de la ciutat, per introduir-ne de nous i estrangers i per corrompre la joventut.
  7. Realment Sòcrates fou jutjat pel fet que dos dels seus alumnes es convertiren en tirans que atemptaren contra Atenes. A més, els seus mètodes (ironia i maièutica) afavoriren que fóra odiat per alguns personatges influents que es s'havien sentit humil·liats per Sòcrates.
  8. En la segona votació la majoria fou aclaparadora perquè Sòcrates es burlà de la pena imposada inicialment.
  9. Yvon Belaval ha dit que Sòcrates fou un "samurai del pensament" per la seva honestedat i pel seu sentit del deure, similar al dels guerres japonesos.
  10. Altres personatges famosos amb el nom de Sòcrates són:
    1. Sócrates Brasileiro Sampaio de Souza Vieira de Oliveira (futbolista brasiler)
    2. Sòcrates Escolàstic (historiador bizantí)
    3. José Sócrates Carvalho Pinto de Sousa (president de la república de Portugal)

 Aquestes són les interpretacions:

UN, DOS, TRES, CONEJITO INGLÉS

(aquesta no competia 100% perquè va ser l'origen del repte, quan saturats d'aorists, infinitius i altres coses estranyes, vam començar a elucubrar sobre el sentit del quadre. Ho ha deixat per escrit Blai)

 

En aquest quadre podem observar una instantània d'una festa típicament socràtica. Per a poder entendre l'obra hem de pensar que els personatges havien consumit quantitats impressionants de vi cretenc o del Peloponès sense aigualir, és clar, i hidromel. Els grecs que apareixen al quadre són els següents:

    El personatge número 1 és un dels deixebles de Sòcrates a qui anomenarem Copònides (per estar servint-li la copa a Sòcrates). Copònides, després de litres i litres d'alcohol, ha confós el vi cretenc amb col·liri, que ha intentat aplicar-se a la zona ocular (el pobre grec veia borrós ―per l'alcohol, clar― i per això ha pensat en posar-se el col·liri que realment era vi), açò mateix, i seguint l'exemple de Copònides han fet els números 8 i 5 (que, com podem observar, estan sofrint els efectes del vi sobre els seus ulls). Un altre que ha copiat Copònides ha estat el 4; aquest, però, no s'ha posat el vi a l'ull, sinó a l'orella (no es sap ben bé perquè), i ara està intentant traure-se'l.    Si tornem al nostre bon amic Copònides, observem que està donant-li a Sòcrates una copa plena de vi (el vi que ell creu que és col·liri). sòcrates allarga la mà per agafar la copa, creient el que li diu Copònides i pensant que és col·liri el que li està oferint. Sòcrates, però, no tan afectat per l'alcohol (ell ja té uns anyets i és veterà en el tema de les borratxeres), està sent distret per el número 3, que li està dient que si voldria que agafaren les cadenes que hi han baix del llit i anaren a l'habitació de Sòcrates a "jugar" un poc. Sòcrates, coneixedor de les intencions del número 3 li està dient "puja ací dalt i veuràs a ta uela" (és a dir, està rebutjant la proposició indecent del número 3). Aquesta distracció fatal serà la que causarà la posterior mort de Sòcrates (res de un judici i una condemna, no!), ja que en estar distret Sòcrates, no pogué observar el contingut de la copa (i no s'adonà que era vi, en lloc de col·liri), per aquesta raó, Sòcrates es posà el vi als ulls agafant una conjuntivitis de cavall que li causà la mort per corrosió directa del cervell (el vi li entra pel nervi ocular i una hora després morí). Els números 6 i 7 són dos grecs jovenets, que assisteixen a la seva primera festa socràtica i que han estat atrets per Sòcrates que els ha promès passar una estona inoblidable eixa nit (aquest és un dels motius pels quals Sòcrates rebutja al número 3, ja que el filòsof es vol reservar per als jovenets 6 i 7).
    El número 9 és Plató, qui, després de beure uns quants litres de vi del Peloponès ha intentat escriure un dels seus cèlebres diàlegs, però per efecte de l'alcohol ha entrat en un coma etílic (del qual despertarà uns dies després) i que li provocarà una estranya reacció cerebral que el portarà a filosofar d'una forma sobrehumana.
    Els números 10 i 11 formen un curiós conjunt: el primer (a més d'estar intentant aguantar la paret, que per efecte de l'alcohol veu moure's) està "pagant" en el joc de l'"un dos tres carabà" o en el de "conillets amagar" (com es vulga). Mentrestant el grupet número 11, fart ja d'haver estat jugant al mateix joc durant unes 3 hores, estan abandonant la festa, mentre riuen del pobre número 10, que no s'ha adonat que s'ha quedat sol.

DINAR DE NADAL

(Francesc)

En aquest quadre es veu una clara imatge de dinar familiar de Nadal. Més concretament del dia 25, ja que fan cara d'haver ixit la nit anterior, "nit bona", i no precisament a beure aigua. L'exemple més clar el veiem en el iaio Sòcrates, que té son ara perquè ha "empalmat" tota la nit (però home que no estàs per a estos trots). El que es preguntareu és, Per què estan tots al voltant del llit? Jo tinc la resposta… Abans, i al contrari que ara, els homes es canviaven tots junts en la mateixa habitació. I si es fixeu bé, el sector femení de la família està intentant vore-li "algo" a Sòcrates que està elogiant-se i diguent que només ho ha fet una vegada, al contrari del que pensen totes les joves gregues. Però no tots estan feliços, ja que hi ha un net de Sòcrates a qui el Pare Noel li ha portat carbó. I els altres nets estan jugant a molestar el iaio. Això és tot en una dinà nadalenca d'una família burgesa.

 DESPEDIDA DE SOLTERU

(Lídia)

En l'observació que jo he fet d'aquest quadre he arribat a la conclusió, que més que una mort, representa una "festa party", però com he pogut observar més bé, no hi ha presència femenina, així que jo diria que pareix una "despedida de soltero", però no al començament de la nit, sinó quan ja s'havia acabat el sopar i el puterio, com les companyeres de llit se n'havien anat decidiren continuar la festa ells soles. I com l'alcohol els havia pujat tant al cap, començaren a sentir atracció els uns pels altres. I aquesta és la meua conclusió. 

ORGIA GAI

(Mireia)

Doncs ací es veu clarament el que està passant: Sòcrates va montar una orgia gai per a despedir-se. Ell mateix va vestit d'una manera provocativa, i eixos gestos que fa són a causa de la sexta copeta que s'ha pres. Per cert, la setena li la dóna el tio de roig amb eixa pose que fa que se li veu la pluma a tres hores de camí. Darrere del "vellet" que està pegant una becadeta hi ha un xic recolzat que a saber què està esperant… I després tenim també a la part de darrere del llit a un que plora, l'altre que es tapa el nas i l'altre que es rasca l'orella, tot açò per causes desconegudes. Sense oblidar-nos dels dos joves als quals se'ls en va la vista cap a cert lloc. I si a algú li quedava algun dubte del que clarament representa la imatge, no cal més que mirar a on té la maneta el senyor de taronja. I per a rematar, no cal ser molt llest per a intuir per a què volien eixes cadenes…

NIT DE BORRATXERA

(Esther)

Aquest quadre representa una nit de borratxera a causa d'una festa organitzada pels homes de la contornada i així desfer-se una nit de les seues dones. Però es veu que els homes d'Atenes es van passar un poc amb el pressupost d'alcohol i així és com van acabar.  Al final de la imatge veiem a un home aguantant-se amb la paret, ja que se'n va passar amb les pastilles i ara no sap com tornar a casa. Davant d'ell tenim a un home molt vell vestit amb una túnica blanca i dormint (o tal volta està mort) a una cadira, al pobre home li van donar massa cassalla i no ho va poder suportar. L'home que està de peu amb un vestit roig és el graciós de la festa i el més simpàtic, però, no sabem com, va acabar fent de stripper per a tots els homes i ara no s'atreveix a mirar als seus companys a la cara, a més, aquests ja l'han catalogat com de l'altra acera. L'home del mig, Sòcrates, està xillant-li a l'home de roig que està assegut al seu costat perquè eixa nit ell va bessar a Sòcrates quan estava despistat, i tot això davant de tots els de la festa, i Sòcrates, el líder, l'està expulsant de la seua organització de festes per a homes i l'està castigant a haver de pagar les 10 pròximes festes dels homes si vol tornar a ser de l'organització. Mentrestant, la resta de la festa està darrere de Sòcrates, escoltant el que diu i burlant-se i fent-li carasses a l'acusat.

Ja us val! Pobre Sòcrates!

Atents! D'ací no res el quart repte!!!